Hvad er kreatin?

Kreatin er ikke længere et nyt kosttilskud. Alligevel er der mange som ikke ved hvad kreatin er, og hvordan kreatin fungerer. Vi vil derfor i denne artikel se nærmere på kreatin på et helt basalt niveau. Hvad er kreatin, og hvordan virker det?

Kreatin er et aminosyre-lignende stof, som findes i mange af kroppens celler. Kreatin findes eksempelvis i meget stor koncentration i kroppens muskulatur, hvor kreatin spiller en meget vigtig rolle for muskelkontraktioner. Kreatin er et energi fremmende kosttilskud, som virker ved akkumuleret effekt. Kreatin har ikke en akut effekt, som eksempelvis koffein, der virker optimalt kort tid efter indtagelse. Kreatin skal indtages over længere tid, før man opnår den optimale effekt ved kreatin.

På et mere detaljeret niveau, så virker kreatin ved at øge koncentration af kreatin fosfat i musklerne. Kreatin fosfat spiller en vigtig rolle i forbindelse med ”opladningen” af det energi molekyle man kalder ATP (Adenosin-Tri-Phosphat). Når musklerne arbejder, så forbrændes de energirige bindinger mellem fosfat grupperne. Kreatin fosfat kan derfor donere et fosfat molekyle, så ATP molekylet så at sige ”genoplades”, hvilket betyder musklerne kan arbejde anaerobt over en længere periode end normalt.

Bodylab Kreatin er ikke noget unaturligt stof for kroppen. Kroppen danner selv via syntese i leveren omkring 1 gram kreatin om dagen. Derudover indtager vi i omegnen af 1 gram kreatin dagligt via vores kost, alt efter hvordan vores kost er sat sammen. Kreatin findes primært i kød og fisk, så spiser man ikke meget af den slags, så får man selvfølgelig mindre kreatin. Pga. den lave koncentration af kreatin i kosten er det tæt på umuligt at spise nok mad til at kunne opnå en præstationsfremmende effekt.

Hvis man vil opnå den præstationsfremmende effekt ved kreatin, så er det ikke nok bare at spise mere kød. Det er tæt på umuligt at få nok kreatin fra kosten. Men med et kosttilskud baseret på kreatin, enten i form af kreatin monohydrat pulver eller kreatin monohydrat piller, så kan man indtage kreatin mængder der gør, at kreatin koncentrationen i musklerne stiger til et niveau, hvor det virker præstationsfremmende.

Fordi kreatin kun virker i forhold til den anaerobe forbrænding, så har kreatin kun en positiv effekt i forhold til kraftbetonede sportsgrene. Kreatin virker bedst i forhold til sportsgrene som eksempelvis bodybuilding, styrkeløft, vægtløftning, sprint osv. Kreatin har ikke nogen effekt i forhold til udholdenhedssportsgrene som langdistance cykling, løb, svømning osv.

Kreatin har en positiv effekt på de fleste. Man siger dog normalt, at cirka 30 % af dem som prøver kreatin er såkaldte non-responders. Hvis man er non-responder i forhold til kreatin, så betyder det at man enten ikke reagere positivt på kreatin, eller kun reagere meget svagt på kreatin. Man mener det skyldes, at disse personer i forvejen har meget store lagre af kreatin i musklerne fra naturens side, og derfor ikke får det store ud af kosttilskud som indeholder kreatin. De fleste vil dog opleve en fremgang i både styrke og masse, ved at supplere med et kosttilskud som indeholder kreatin. Om man vælger kreatin i form af pulver, eller kreatin i form af piller er i princippet ligegyldigt.

(Kilde: www.bodylab.dk)

Disclaimer

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *